Hemma igen

Så var vi hemma igen efter ett par händelserika veckor. Kanske inte med nya upplevelser men med normala semsterhändelser.
Vi började med att åka upp till Sundsvall till det traditionsenliga Bouvierlägret där vi träffade gamla bekanta och en del nya trevliga mäniskor. Det är konstigt att hundägare i allmänhet och Bouvierägare i synnerhet är trevliga!
Lägret började med lite regn i samband med första passet men sedan var dropparna frånvarande under dagarna som i övrigt bjöd på bra betingelser för hundträning. Det ”enda” problemet var väl att stormen Gudrun ställde till det för oss. Alla gamla kända spårmarker såg ut som om tredje världskriget hade härjat där. men med lite hjälp av H med Egil så fixade det till sig också!

Under dagarna hann vi med både spår, uppletande och lydnad samt trevligt umngänge. Acke och jag var ju anmälda som medföljande till lägret, men att inte göra något funkar ju inte för Acke, så han fick göra både spår, något sökpass och även uppletande som han skötte galant.

Fem dagar liksom bara springer förbi och hux-flux var lägret slut. Nästa stopp för vår resa blev istället Alnön där Loke’s systers uppfödare hade kennelträff. Vi hade lovat att visa både sök och spår med våra grabbar för hennes valpköpare. Lite nervöst var det allt att komma dit för att visa upp vad De Grå kan. Speciellt med två hundar som kommer direkt från ett träningsläger, det kankse bara skulle bli pannkaka.
Men våra tankar kom på skam. Loke skötte sitt spår bra och Acke skötte sitt sök fin-fint!
Att sedan matte o husse kom sist i tipsrundan som avslutade lördagen gjorde inget med så fina priser som även vi fick. (De flesta frågorna rörde valpkullen, så vi hoppas att vi är ursäktade 🙂 )
På söndagen efter lunch styrde vi kosan och Kallevagnen vidare norrut till Stångviken i Jämtland dit vårt barnbarn med föräldrar också hade anlänt.

Mycket nytt fanns att uppleva och visa för världens bästa Moa! Bland annat Regnsfallet beläget nära gränsen mellan Sverige och Norge.
Loke och jag hann även med att bestiga den högsta toppen i grannskapet, Ansätten med den ”enorma” höjden av 1091 möh. en nätt promenad om 13,5 km blev det fram och tillbaka/upp och ned till toppen. Lite snö hittade vi också på vägen upp till toppen.

Efter ett par dagar med mest bara vila och vara så var det återigen dags att rulla vidare med vårt lilla hus. Vi hade bestämt att åka till Stekenjokk för att uppleva lite fjällmiljö. Bekvämt när man kan rulla direkt in i den med bilen. Vid den gamla gruvan ställde vi upp vårt lilla ekipage och bytte snabbt om till vandringskängor. Vi siktade på den närmaste toppen och till De Grå’s stora glädje hittade vi snart snö!

Många blev varven som dom rullade runt i denna underbara miljö innan vi kom vidare. Vi hann med två eller  tre toppar i närheten av bilen innan det var dags för middag som fixades till med en helt underbar utsikt.

På fjället finns inte så mycket att göra så efter middagen tog vi en lite nätt promenad runt dammen. Cirkus 5 km blev det. Började som en skön promenad men ungefär då vi var längst bort från Kallevagnen blev det mer och mer vindstilla, brukar ju vara skönt men här är det inte att föredra! Ungefär alla Sveriges och finlands myggor kom på att vi var tillgängliga som middagsmeny! Tror inte jag har upplevt så mycket mygg någon gång! Det var inte långt från att paniken började skymta hos några av oss innan vi tryggt tillbaka i Kallevagnen!
Morgon efter hade vi funderingar på att eventuellt ta en tur till i miljön, men då det hade mulnat på ordentligt så packade vi ihop och startade vår färd mot Klimpfjäll och vidare österut. tur var väl det för snart började det regna och regnet följde oss sedan ända till Ö-vik där vi gjorde nästa stopp och övernattning.

Efter ett besök i Skuleskogens nationalpark igår kände vi att AckeLokeBo lockade och sedan igårkväll är vi nu tillbaka i vårt vanliga ”bo”

Ha det bäst!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hemma igen

1. Farmor o farfar skriver:

Spännande reseberättelse med bra bilder!

2. mona 2 skriver:

Låter som en bra semester !

3. fam kans skriver:

Va mysigt ni verkar ha haft.. Å snö mitt i sommarn .. ja varför inte! =)
    Ta hand om er!
    Kram

4. peggy mys & gaia skriver:

Förutom det vita eländet och myggen verkar ni haft det toppen!